Με αφορμή τη σημερινή πανευρωπαϊκή ημέρα απεργίας, το πανελλήνιο συντονιστικό όργανο του κινήματος «δεν πληρώνουμε διόδια» συμμετέχει στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που πραγματοποιούν τα σωματεία των συγκοινωνιών, μαζί με την ομοσπονδία των νοσοκομειακών γιατρών και άλλες ομοσπονδίες, στην πλατεία Κοτζιά, ως μέλος του εργατικού κινήματος. Εκπρόσωποι του κινήματος εξήγγειλαν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε τρεις σταθμούς διοδίων για την ...
Κυριακή, χαρακτηρίζοντάς τις κινητοποιήσεις ως «τριπλό μπάι πας». Ειδικότερα, το πρωί της Κυριακής θα γίνει συγκέντρωση και άνοιγμα των διοδίων στις Αφίδνες, εν συνεχεία στην Αττική Οδό, στον κόμβο της Μεταμόρφωσης και για δύο ώρες συγκέντρωση και άνοιγμα των διοδίων στην Ελευσίνα. Τα μέλη του κινήματος θα διαμαρτυρηθούν με αυτόν τον τρόπο για τις μηνύσεις που έκανε η εταιρεία Ολυμπία Οδός σε 25 πολίτες και θα υπερασπιστούν «το δικαίωμά τους», όπως λένε, να μην πληρώνουν διόδια. Το κίνημα «Δεν πληρώνουμε διόδια» ξεκίνησε περίπου πριν από δύο χρόνια, με κύρια αφορμή τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί στην περιοχή των Αφιδνών, εξαιτίας της ύπαρξης διοδίων. Μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής, η οποία λόγω της οικιστικής ανάπτυξης έχει εξελιχθεί, πλέον, σε προάστιο της Αθήνας, υπόκεινται σε πληρωμή διοδίων, για να μετακινηθούν μέσω της εθνικής οδού, ακόμα και στον διπλανό δήμο ή στα βόρεια προάστια της Αττικής. Με αφορμή, λοιπόν, τις κινητοποιήσεις των κατοίκων των Αφιδνών, οι οποίοι ζητούσαν να απαλλαγούν από την πληρωμή των διοδίων, αποδείχθηκε ότι το συγκεκριμένο θέμα απασχολούσε χιλιάδες πολίτες σε όλη την Ελλάδα. Το κίνημα «Δεν πληρώνουμε διόδια» έχει πάρει πλέον πανελλαδική διάσταση. «Στην περίπτωση των Αφιδνών, η πληρωμή των διοδίων είναι εξοντωτική για τους κατοίκους της περιοχής. Ωστόσο, το πρόβλημα είναι ευρύτερο. Στην Ελλάδα γενικότερα δεν υπάρχουν δρόμοι», τόνισε ο Δημήτρης Πολυχρονιάδης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ως μέλος του «Δεν πληρώνουμε» και εξήγησε: «Υποτίθεται ότι οι δρόμοι πληρώνονται από τους Έλληνες πολίτες και πρέπει να γίνονται κάποια έργα για τη βελτίωσή τους. Αντίθετα, όχι μόνο δεν γίνονται έργα, αλλά πολλοί δρόμοι είναι καρμανιόλες και έχουν στοιχίσει τη ζωή σε χιλιάδες συμπολίτες μας. Επιπλέον, το μέτρο των διοδίων είναι παράνομο και αντισυνταγματικό». Σύμφωνα με τα μέλη του κινήματος, το να μην πληρώνουμε διόδια, δεν συνιστά κανένα αδίκημα. Άντίθετα, εάν οι υπάλληλοι των διοδίων, δεν σηκώσουν την μπάρα, διαπράττουν το αδίκημα της παράνομης κατακράτησης», καθώς σύμφωνα με το άρθρο 5 του Συντάγματος, «απαγορεύονται ατομικά διοικητικά μέτρα που περιορίζουν σε οποιονδήποτε Έλληνα την ελεύθερη μετακίνηση». 'Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, «είναι απόλυτα νόμιμο να μην πληρώνουμε, γι΄ αυτό εάν ο υπάλληλος δεν σηκώσει την μπάρα, κατεβαίνουμε από το αυτοκίνητο και με μια ώθηση προς τα εμπρός, η μπάρα πηγαίνει στο πλάι. Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν μπορούμε να ανοίξουμε την μπάρα και δεν την ανοίγουν και οι υπάλληλοι, μπορούμε να κάνουμε μήνυση για παράνομη κατακράτηση». Νομική προσέγγιση| Με τον νόμο 3555/2007 κυρώθηκε η σύμβαση της εταιρείας «Νέα Οδός ΑΕ» με το ελληνικό Δημόσιο. Για τους χρήστες της ΠΑΘΕ ισχύει ο νόμος αυτός, αλλά φυσικά ισχύει και το Σύνταγμα της Ελλάδας. Με τον συγκεκριμένο νόμο προβλέπεται ότι η «παραχωρησιούχος» εταιρεία μπορεί να απαιτήσει από τον χρήστη που δεν πλήρωσε, την καταβολή του 20πλάσιου του αντιτίμου σαν αστική ποινή, με κάποιες προϋποθέσεις και διαδικασίες, ζητώντας εντέλει την έκδοση διαταγής πληρωμής. Η διάταξη όμως αυτή είναι αντισυνταγματική, αφενός γιατί δεν παρέχει στον πολίτη το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης και αφετέρου γιατί παρέχει στο προσωπικό της «παραχωρησιούχου» ιδιωτικής εταιρείας αρμοδιότητες δημοσίου υπαλλήλου (παράβαση άρθρων 20 και 103 αντίστοιχα του Συντάγματος). Συγχρόνως, ο ίδιος ο νόμος (3555/07) ορίζει ότι το Δημόσιο (Αστυνομία, Τροχαία, ΔΟΥ) δεν έχει καμιά ανάμειξη στη διαδικασία επιδίωξης είσπραξης του αντιτίμου και της αστικής ποινής. Πρόκειται δηλαδή για μια ιδιωτική οικονομική διαφορά μεταξύ χρήστη και του ιδιώτη «Νέα Οδός ΑΕ. Για όλους τους παραπάνω λόγους πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι εάν ο «παραχωρησιούχος» προσπαθήσει μέσω διαταγής πληρωμής να εισπράξει πρόστιμα από τους πολίτες που αρνούνται να πληρώσουν διόδια, τα Δικαστήρια, στα οποία θα προσφύγουν αυτοί, θα τους δικαιώσουν και η εταιρεία θα έχει γενικότερα προβλήματα σχετικά με τη νομιμότητα της Σύμβασής της. «Σε κάθε περίπτωση η άρνησή μας να πληρώνουμε διόδια και το ανέβασμα της μπάρας για να περάσουμε δεν συνιστά κανένα ποινικό αδίκημα. Ούτε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχουμε. Γι' αυτό και η Τροχαία δεν επεμβαίνει. Η μπάρα των ιδιωτικών εταιρειών στα διόδια αντιστρατεύεται και παραβιάζει την ελευθερία και δη την ελευθερία μετακίνησής μας στους εθνικούς δρόμους, που προστατεύεται απόλυτα για όσους βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια. Το δικαίωμα αυτό, ως μερικότερο δικαίωμα του δικαιώματος για ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου, αφορά Έλληνες πολίτες και αλλοδαπούς που βρίσκονται στη χώρα μας και προστατεύεται απόλυτα από το άρθρο 7 του Συντάγματος», όπως αναφέρουν τα μέλη του κινήματος», όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, το μέλος του πανελλήνιου συντονιστικού οργάνου του κινήματος «Δεν πληρώνουμε», Βασίλης Παπαδόπουλος. Οι θέσεις των εταιρειών «Νέα Οδός» και «Ολυμπία Οδός» Η εταιρεία «Ολυμπία οδός» έχει ήδη μηνύσει 25 πολίτες που αρνήθηκαν να πληρώσουν διόδια και για φθορές που προκάλεσαν σε μπάρες. Σύμφωνα με το Γραφείο Τύπου της εταιρείας, η «Ολυμπία Οδός ΑΕ» εκτελεί τη σύμβαση που έχει υπογραφεί με το Ελληνικό Δημόσιο, με σκοπό την κατασκευή νέων σύγχρονων τμημάτων αυτοκινητοδρόμου, την καθημερινή συντήρηση και την παροχή υπηρεσιών ασφάλειας και εξυπηρέτησης στους οδηγούς. Από την πρώτη μέρα έναρξης της παραχώρησης, κάθε ευρώ που συλλέγεται από τα διόδια πηγαίνει στα έξοδα κατασκευής και συντήρησης του υπάρχοντος δικτύου, αναφέρει η εταιρεία, προσθέτοντας ότι ο παραχωρησιούχος έχει μηδενικό κέρδος κατά τη διάρκεια της κατασκευής. Σήμερα, τα έσοδα των διοδίων αντιπροσωπεύουν το 1/4 του κεφαλαίου που επενδύεται στην κατασκευή και λειτουργία.Τα έσοδα των διοδίων συνεπώς συνιστούν έναν από τους βασικούς τρόπους χρηματοδότησης του συγκεκριμένου έργου και δεδομένου ότι η καταβολή διοδίων επιβάλλεται με βάση τον νόμο, η μη καταβολή τους αποτελεί παράνομη πράξη, αναφέρει η εταιρεία, προσθέοντας ότι επιπροσθέτως, η μη καταβολή διοδίων στρέφεται ευθέως κατά της εξέλιξης και υλοποίησης ενός έργου εθνικής σημασίας, που προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας, βελτιώνει την ασφάλεια του υπάρχοντος δικτύου, στοχεύει στην ανάπτυξη της Περιφέρειας Πελοποννήσου και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και του οποίου η ολοκλήρωση αποτελεί πάγιο αίτημα της κοινωνίας εδώ και δεκαετίες. Σημειώνεται, δε, πως περισσότεροι από το 99,7% των χρηστών πληρώνουν διόδια. Επισημαίνοντας τις θέσεις της «Νέα Οδός ΑΕ» σχετικά με το κίνημα, η υπεύθυνη του γραφείου τύπου της εταιρείας, Φωτεινή Λάμπρου, ανέφερε. «Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και καλύπτεται από την ελληνική νομοθεσία. Δεν τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας. Έχουμε υπογράψει σύμβαση με το ελληνικό κράτος, η οποία είναι και νόμος που έχει ψηφιστεί από το ελληνικό κοινοβούλιο. Είναι ο νόμος 3555/2007. Μέσα στη σύμβαση παραχώρησης υπάρχει συγκεκριμένο άρθρο, που αναφέρει ότι η εταιρεία έχει το δικαίωμα επιβολής διοδίων. Συνεπώς, οι Έλληνες πολίτες οφείλουν να πληρώνουν διόδια». Σχετικά με τις μελλοντικές δράσεις της εταιρείας για την αντιμετώπιση του φαινομένου της μη πληρωμής διοδίων, η κα Λάμπρου είπε: «Μέχρι σήμερα, παρ' όλο που είμαστε νομικά κατοχυρωμένοι, προσπαθούμε να εξετάσουμε το ζήτημα χωρίς δικαστικές διαμάχες. Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, έχουμε το δικαίωμα να ζητήσουμε το 20πλάσιο του αντιτίμου των διοδίων τελών». Καταλήγοντας, η κα Λάμπρου επεσήμανε ότι για το μέλλον η εταιρεία «επιφυλάσσεται για κάθε νομικό της δικαίωμα». «Δεν είναι θέμα της αστυνομίας» Μιλώντας για το συγκεκριμένο θέμα ο υπεύθυνος του γραφείο τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας Παναγιώτης Παπαπετρόπουλος ξεκαθάρισε: «Δεν είναι θέμα της αστυνομίας, από τη στιγμή που δεν εμπίπτει σε παράβαση στον ΚΟΚ». «Εάν υποβάλλει έγκληση η ιδιοκτήτρια εταιρεία, τότε εξετάζεται στο πλαίσιο του νόμου εάν πρέπει να κινηθεί η αστυνομία, σε περίπτωση που υπάρξει παράβαση», επεσήμανε ο κ. Παπαπετρόπουλος
 
Top